I sökmotoroptimering är väsentligt att webbplatsen är korrekt optimerad och informativ och att se till att andra webbplatser länkar till sidan.
Det som eftersträvas är att försöka skapa något som kan kallas för naturliga inlänkar. Definitionen på vad en naturlig inlänk är kan variera.
Men om man utgår ifrån vad ordet betyder, innebär det något som händer av sig själv.
Med den utgångspunkten kan man konstatera, det är inte att
1. byta länkar med andra.
2. registrera sig i länkkataloger.
3. skriva i sin egen blogg om webbplatsen.
4. be en annan blogg att skriva om sidan.
5. lägga en länk i sin bloggroll.
6. medverka i länktåg.
7. skriva en artikel i en artikelkatalog.
8. köpa länkar
9. köpa optimeringstjänster.
10. länka från sina egna sidor.
11. be vänner länka till sidan.
12. ha en länk i sin forumsignatur.
13. delta i ett länkbytesprogram.
14. ha en länk på en kundsida, om du bett om den.
15. ha en länk hos en leverantör, om du själv begärt att den skall var där.
En naturlig länk till en hemsida skapas genom att
1. skapa hemsidan
2. anmäla den till sökmotorerna.
3. invänta länkarna.
Svårare än så är det inte.
Det uppstod diskussion om detta när jag tog upp frågan i SEO-forumet. Då kom Hans, som driver Nyfiken Vital och skriver om hälsa, fram med en bra definition att skilja skapade länkar/naturliga länkar från andra. Spontana länkar kallade han de länkar man önskar att få till en sida. Spontana länkar är de som uppstår av sig själva. Någon tittar på sidan, tycker den är bra och lägger upp en länk till den. Ingen inblandning från den som har webbplatsen. Ett utmärkt namn – Spontana länkar –
Men naturliga länkar kan behövas i ett optimeringsarbete. För hur många länkar spontant till en företagssida som handlar om rening av processvatten inom livsmedelsindustrin?
—
Andra bloggar om: seo, sökmotoroptimering, länkar, naturliga länkar, spontana länkar, sökordsoptimering, inlänkar,
Pingback: Ordlista - SEO « Anteckningsblocket