Kläder och hur man skall gå klädd förändrar sig verkligen över tid kom jag på när jag startade min lilla inläggsserie om säljarminnen. Men även när jag tänker på ett möte vi skall ha några medlemmar på SEO-forum på tisdag. Klädseln vid ett sådant möte saknar egentligen betydelse förstås.
Nu gäller vi det förvisso vid de fåtaliga kundmöten jag har också. Att gå till ett kundmöte i jeans och T-shirt känns inte speciellt märkvärdigt. Kunderna kan i många fall vara klädda på samma sätt. Sedan kanske man med det här yrket svarar upp mot förväntningarna hur man skall se ut.
När jag började i försäljningsbranschen för dryga 30 år sedan vara det helt annorlunda.
Då gällde; kostym gärna med väst och naturligtvis slips, något annat vara inte att tänka på.
Förebilden var nog till stor del säljarna från Big Blue. De utmärkte sig i sin klädstil på samma sätt som Jehovas vittnen gjorde.
Välrakad var också den stilen man skulle ha. Mustasch kunde gå men när jag skaffade helskägg dessutom blev det en hel del mutter hos mina chefer. Motiveringen till att man inte skulle ha helskägg var att det kunde finnas någon blivande kund som stördes av det.
Tvångsrakning vidtogs dock inte så jag kunde fortsätta med det.
Nu finns de konventionerna kvar i en hel del branscher fortfarande men en viss uppluckring har skett över tid märker jag.
Däremot något som det blivit mycket hårdare på är rökningen. Förr i tiden rökte man precis överallt på ett företag. Nu inte alls.
Vilket fick mig att skriva en liten novell om det hela och då ur en askkopps synvinkel finns här på Från rökrummet.