Att som jag gör arbeta med sökmotoroptimering är inte alltid det lättaste.
Själva arbete i sig vållar inga större problem om man gör rätt från början.
Dvs ser till grunderna först görs med en webbplats. Det som ibland kallas för on page.
Det som vållar en del problem är snarare att alla, i princip, som kan koda en hemsida och få upp den på topp tio i Google på en meningslös fras tycker sig kunna SEO.
Ja de behöver inte ens få upp någonting i Google alls. Utan det skall i alla fall klämmas till med att de kan SEO, för det verkar vara så där lagom tjusigt. Alltid lurar det någon tilltänkt kund.
Lite lustigt blir det när ett företag som skickar spam och kallar sig för Webnetworks inte ens kan säkerställa att de ligger överst när man söker på företagsnamnet.
Nu händer det ibland att en del för får sig att försöka ge dålig publicitet åt ett företag. Jag har råkat ut för det för ett tag sedan. Men det finns motåtgärder att göra som i mitt fall fick jag skaffa lite nya domäner med mitt firmanamn UrbaLill för att stäva det hela.
Men nu var förvisso inte min första placering i Google på mitt eget firmanamn hotat men för säkerhetsskull skadade det inte att lägga upp en webbplats till.
För att återgå till början. De här som hävdar att de kan sökmotoroptimering och Internetmarknadsföring utan att ha någon substans bakom det späder på den ibland negativa bilden om oss som arbetar med SEO på ett, för kunden, seriöst sätt.
Som tur är pågår dock en process att försöka skapa en del riktlinjer omkring det här med sökmotoroptimering.
Om det lyckas är en annan sak, men det kommer finnas anledning att återkomma om det snart.
—
Läs även andra bloggares åsikter om SEO, sökmotoroptimering