BP har börjat med sponsrade länkar för att försöka få besökare till sin egen webbplats om någon söker på ord som oljeutsläpp och andra relaterade till olyckan i Mexikanska Golfen.
Nu gäller inte det svenska Google utan Google.com skall det kanske tilläggas. Och orden är de engelska som oil spill och en del andra.
Man får lätt intrycket av texten i SVD att BP dominerar resultatlistan efter en sökning på dessa ord. Vilket inte stämmer utan de markeras som sponsrade länkar och kan förvisso ligga på de tre översta positionerna efter en sökning men då markerade som att det rör sig om betalda länkar.
En helt normal procedur för ett företag som vill synas lite extra efter en sökning på relevanta ord kopplade till företaget.
Konverteringsgraden lär dock vara rätt låg. Inte mycket pengar att tjäna på de orden. Nu är förstås inte syftet att tjäna pengar utan att kunna förmedla sin bild av vad som hänt.
För egen del får jag inte fram de sponsrade länkarna när jag söker i Google.com vilket kan ha att göra med att de endast visas för dem som sitter i USA och söker.
Lite av det med regionala visningar i Google skrev jag om här för ett tag sedan i samband med att jag styrde upp en kampanj för en kund.