E-postspam från svenska företag har det senaste halvåret som jag uppfattar det ökat kraftigt.
Det senaste som damp ned är från Tonerhuset. Men det är bara ett i mängden.
Jag ställer mig lite frågande till tanken bakom att spamma företag med e-post som Tonerhuset och andra gör. Visst det går att avanmäla spammet, men det kräver en aktiv handling för något som jag inte har beställt. När det gäller reklam i brevlådan är det lite enklare att handskas med. Den går också direkt ned i soporna. Dessutom är mängden mindre så den är förenad med helt andra kostnader för företaget som skickar ut den.
E-postspam är lågprisvarianten för företag som uppenbarligen saknar resurser att marknadsföra sig med andra metoder. Och företag som inte har råd att marknadsföra sig utan spammar kan man fråga sig om det är lönt att ens försöka göra affärer med dem. De kanske inte finns kvar nästa vecka.
Först och fremst finns det ingen spam när det gäller företag. E-mail adresser säljs sm vanliga adresser med etiketter och kan löpas från t ex PAR. E-mail marknadsföring är ett normallt sätt att marknadsföra ett företag och varför inte låta nya företag berätta om att de finns. I Tonerhusets mail som jag fick häromdan står artigt att man ska returnera mail och berätta att man inte vill ha det i fortsättningen. Jag har beställt toners från de och fick leveransen 5 dagar efter. Tycker det är helt ok.
Jag är mycket medveten om att det juridiskt inte är spam att skicka till företag. Men i min värld precis som i alla andras så är det spam.
Och varför skall jag behöva göra en åtgärd som att avanmäla mig för det jag inte vill ha.
Och det är en lågprisvariant av marknadsföring för de som inte har resurser eller räknar med att finnas kvar på marknaden speciellt länge.
Men jag slipper deras spam nu, jag har blockerat ut deras e-postadress på servernivå.