Stig Malm myntade uttrycket skållade råttor i samband hur den socialdemokratiska riksdagsgruppen agerade runt 1990.
Ett uttalande som inte gjorde honom speciellt populär, hos socialdemokrater vill säga.
Efter det så fortsätter de skållade råttorna att springa. Apple är en mästare att få folk att bli nästan hysteriska över att få tag på deras senaste produkt. Vad det nu är för någonting saknar betydelse, bara det står Apple på den som en Ifåne.
Men vi rör oss då fortfarande i den fysiska världen här.
Den virtuella världen och dess skållade råttor där får vi titta på Google. De lyckas då och då få fart på det hela.
Som nu senast med lanseringen av sin tjänst Google+ som anses vara en Facebookdödare. Men andra ord, Google kopierar grundkonceptet hos Facebook med sociala kontakter men gör det som de tycker lite bättre.
Vad det i praktiken innebär kan man läsa mer om här hos Fredrik på Google+. Men nu är inte det så intressant utan det är konceptet att marknadsföra Google+.
Alla släpps inte in på en gång, utan det krävs inbjudningar.
Och inbjudningarna får en del att bete som virtuella skållade råttor.
Intressant att studera hur de nästan desperata ber att få tillgång till en inbjudan.
En studie i hur behovet är att söka samhörighet i en kontext och inte behöva lämnas utanför.
Återstår att se om Google med + lyckas upprepa Wave eller om det går bättre nu.