Stationsvakts inlägg om ödelagda frihetsgudinnor får en att tänka till lite.
Slutet i filmen Apornas planet var ett överraskande och skrämmande slut kommer jag ihåg.
Hur jag hade lyckats ta mig in på den filmen när den hade premiär kommer jag inte riktigt ihåg. För åldern hade jag inte inne. För den bör ha varit barnförbjuden.
Frihetsgudinnan har ett stort symbolvärde för amerikansk film. Om man nu tänker sig motsvarande filmer från andra länder vilka symboler skulle man då få se raserade i katastroffilmerna?
Frankrike, där lär väl Eiffeltornet vara givet.
Man kan riktig tänka sig slutscenen när en fransman smyger sig fram på en, som han tror främmande planet. Han kliver upp för en kulle, kameran fokuserar på hans ansikte när han utbrister
” Non, pas là, elle mai ne pas être le”
Sedan visar kameran det raserade Eiffeltornet.
Tyskland. Tja där lär väl Brandenburger Tor vara det som den stackars tysken finner spillror medan han utropar
” Sieht aus, wie wir diesen Krieg verloren, auch”
Ryssland. Där är det nog någon lökkupol från Kreml som ligger på marken och ryssen utbrister.
”Я не знаю, что он говорит, но, поскольку читатель не может быть русским, так все-таки”
Kina. Ja kinesiska muren naturligtvis och kinesen säger.
” 有什麼?這堵牆一樣打破以往一樣”
Förflyttar vi oss sedan till Sverige så är det Globen som det skulle gälla.
Men vi kan väl tänka oss Vollsjö istället. Det mest kända som finns här är nog pumphuset.
Utropet där blir väl något i stil med
”Har kommunen drevet pumpe hus også”
(Tog danska där för jag hittade ingen översättning till skånska i Google translate)
—
Läs även andra bloggares åsikter om Eiffeltornet, Brandenburger Tor, Kreml, kinesiska muren, globen, vollsjö