”Jag är i princip för allt som gör det dyrare och besvärligare att äga och att köra bil.”
Ett citat som står att återfinnas på Röda Malmös blogg, sammanfattar mycket bra hur de rödgröna ser på bilen som transportmedel.
Vad bilen drivs av saknar betydelse utan det är just att det är en bil, eller skall vi säga, ett individuellt transportmedel som sticker i ögonen på dessa kollektivister.
Individer skall inte själva kunna transportera sig utan det skall göras i flock.
Att det tar längre tid och inte alltid går är inget som hindrar dessa miljömuppar. Det viktigaste är att det inte görs på individuell basis. Allt annat är underordnat.
Nu skall man ta Ronny som bloggar på Röda Malmö som han är. Bor man i Malmö så ser det lite annorlunda ut än för det stora flertalet som bor på andra ställen i landet.
Ställen där det inte finns kollektiva färdmedel eller där de är så undermåliga att man behöver vara borta 5 timmar om man åker kollektivt för ett besök 4 mil bort istället för 2 timmar om man väljer att åka bil.
Den praktiska aspekten hur andra lever har dessa människor glömt bort för länge sedan. Om det nu inte vore så att vi kan få en skock av dem i regeringsställning i höst så kunde man strunta i dem. Men tyvärr det kan vi inte.
För min egen del kan bensinpriset gå upp med 30-40 kronor per liter, inga problem att köra för mig ändå. Men nu tänker jag till skillnad från de introverta bilhatarna hur andra människor har det.
/Urban
…
…
Läs även andra bloggares åsikter om politik, bensinpriset, bil, bilkörning, miljöpartiet, bilhatare
Är makten värd att dräpa landet för? Tänk bara hur fraktkostnaderna kommer att slå ut företagen i norr, 170000 extra skatt på varje lastbil så att leverera från norr blir omöjligt.
Nu lustmördar sossarna sina bästa väljargrupper i norrland…bara för makt!
Tänk på att IPCC var fejkat! Rösta bort dessa nötter från kartan!
@Suck. Glöm inte bort att Miljöpartiet vill börja avvecklingen av kärnkraften omedelbart, dvs utan att det finns alternativ energiförsörjning för att täcka bortfallet. Så det blir inte bara norra delarna av Sverige som kommer få problem.
”Vad bilen drivs av saknar betydelse utan det är just att det är en bil, eller skall vi säga, ett individuellt transportmedel som sticker i ögonen på dessa kollektivister”, skriver du. Så rätt du har. Om så bilarna producerade syre skulle de rödgröna ”kollektivisterna” vara emot privatbilismen.
Visst vore det bra även för spår- och vägbundna kollektivtrafikanterna om man kan bedriva kollektivtrafik också på vattnet. Men det är direkt stötande att de som med ”genitalieavstånd” tvingas stå halvtimmesvis på ett knökfullt och svettdoftande tunnelbanetåg, pendeltåg eller buss ska betala lika mycket som de som sittande på en pendelbåt kan njuta av både ”havsutsikt” och tidningsläsning. Inom andra trafikslag får man betala extra för bekvämlighet, varför då inte också på pendelbåtar.
@Lasse. Visst kan man tänka sig differentierade taxor efter bekvämlighet. Finns väl på både tåg och flyg nu. Vill man betala lite extra för att få åka bekvämt så är det som jag ser det ok.
Då är vi i alla fall två om den åsikten.
Enligt Miljöpartisterna i Stockholm är kravet att man ska kunna åka med pendelbåttrafiken på SL-kortet utan någon extra avgift. Säkert inte en alltför vågad gissning att flertalet av Stockholms miljöpartister endera bor i innerstan eller längs med de tänkta pendelbåtsrutterna.
Tidigare hade vi förmånen av personalbusstransport till och från artbetsplatsen som kostade 250:- extra i månaden utöver SL-kortet, men det var det värt att få åka sittande hela vägen med endast ett transportslag även om det blev en liten rundtur. Lasse
PS. Ser att du refererar till ”Röda Malmös” blogg. Har försökt med ett nyanserande inlägg men ”karl är hundbiten”.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/riksdagsvalkrets/01/delar.html här har vi hur många som röstade på Miljöpartiet i kommunalvalet i Stockholm 2006.
Störst stöd i Södermalm-Enskede sedan Östra Söderort och Västra Söderort.
Så du är nog inte helt fel på din gissning om var miljöpartister bor.
Röda Malmö ja. Hans text ”Jag är i princip för allt som gör det dyrare och besvärligare att äga och att köra bil.” som jag citerar beskriver som sagt mycket väl vad det är frågan om när det gäller synen på bilen som transportmedel.
Men visst jag har bott och arbetat i Stockholm tidigare, det gick bra utan bil. Men då bodde jag på Södermalm och arbetade i city. Och då är snarare bil en belastning med tanke på parkeringen.
Men som sagt alla vare sig bor eller arbetar i Stockholm. Så bilen kommer alltid behövas som färdmedel.