En mindre diskussion i sociala medier pågår om det här med etik och SEO. SEO för den oinvigda är helt enkelt att marknadsföra en hemsida så den hamnar högt upp i Google när någon söker på de produkter som företaget som har hemsidan vill synas just högt upp på.
Etik däremot är ett betydligt mer luddigt begrepp än SEO.
Och det är just luddigheten i begreppet etik som gett upphov till diskussionen. Att marknadsföra sin optimering av företag med att man gör etisk SEO, säger absolut ingenting om man kokar ned det hela ordentligt. Utan det är i många fall mer ett sätt för att låta påskina till blivande kunder att det är något extra det handlar om. Något fint och redigt med andra ord.
Problemet är dock att ordet etik ihop med optimering i allmänhet brukar användas av de företagen som har den minsta etiken av alla i branschen.
Det verkar på något sätt som att de tror att klämmer man till med ordet etik ihop med SEO så kommer alla tro att de är seriösa.
Nåja begrepp som inte alltid är helt lätta att reda ut. Här försöker Håkan göra det och jag i den här texten.