En del diskussioner förekommer nu om Googles senaste förändring av sökresultaten. Helt enkelt det som brukar kallas för personliga sökningar, eller personalized search.
Vilket innebär att när en sökning görs kommer Google leverera ett resultat baserat på de tidigare sökningarna man har gjort.
En funktion som har funnits ett bra tag men då endast kommit fram om man varit inloggad på några av Googles tjänster.
En del frågeställningar dyker upp hos bland annat Nikke och Simon och det är hur SEO-företag som tar betalt per placeringsresultat kommer handskas med det hela. Detta då placeringarna kan variera beroende på vem det är som söker.
Att det fortfarande kommer gå att använda rankningvertyg som Cleverstat är klart. I princip är det bara att tömma cookie-filen samt stänga av webbhistoriken före en sökning görs. Det sistnämnda går att göra via Webbhistorik som finns uppe i högra hörnet hos Google. Vilket inte kräver inloggning på något konto.
Det resultatet som då levereras efter en placeringskörning kan lämpligtvis betraktas som det objektiva resultatet. Hur mycket de personliga resultaten kommer skilja sig åt är svårare att spekulera i. Men logiskt så bör det finnas en utjämnande effekt där beroende på folks skilda sökvanor och intresseområden.
Sedan skall man inte förglömma att statistikverktyg och konverteringar kommer ge den sista pusselbiten för att avgöra om sökmotoroptimeringen är framgångsrik eller inte.
Ur synvinkeln sökmotoroptimering innebär det egentligen på ett sätt få skillnader i hur arbetet framledes skall utföras avseende en webbplats. Att title, description är viktiga för att locka till klick är inget nytt. Jag har själv upptäckt att med vettiga och lockande texter där kan man ta besökare från webbplatser som ligger ovanför i resultatlistan.
Så med det arbetet blir det ingen förändring. En liten större tonvikt bör man kanske göra för att utforma webbplatsen användarvänlig och intressant för att attrahera en förstagångs besökare att komma tillbaka.
– Den här texten är förresten ett bra exempel på hur man inte skall utforma en text för att få den intressant. Inga rubriker som ger överskådlighet och hjälper en läsare bland annat. –
Ett arbete som man även tidigare bör ha i minnet.
Sedan bör man kanske tänka på att för att någon överhuvudtaget skall hitta en webbplats så behöver den på något sätt leta sig in i sökresultaten. Finns den inte med i resultatlistan relativt högt upp så kommer ingen ha den i sin personliga sökning.
Det som kanske bör ändras eller tilläggas är en kraftigare exponering av webbplatsen med hjälp av exempelvis en företagsblogg, You Tube och andra sociala verktyg.
Nåja framtiden lär utvisa om jag har rätt som tror att skillnaden kommer bli marginell.
Att jag personligen tycker illa om nyordningen är en annan sak som inte har att göra med optimering utan ligger mer på det planet att jag vill själv söka. Jag behöver ingen hjälp av Google att få förslag på sidor som Google tror att jag tycker är intressanta. De intressanta lägger jag som bokmärken.
Jag är av helt samma åsikt, det ska rimligtvis jämna ut sig.
Det brukar bli lite övertoner i debatten när Google gör större ändringar. Lät väl likadant när fördelarna med framade-sidor fasades ut för ett antal år sedan av Google.
Jag kan däremot tänka mig att riktigt sunkiga MFA-sidor som ligger högt upp kan tappa till fördel för de med bättre innehåll.
Pingback: Från webben 091216 | Blue Cow Production