I de flesta arbeten får man någon form av respons, antingen från sin arbetsgivare eller från sina kunder. För mig som arbetar som egen med sökmotoroptimering är det kundernas respons som gäller.
Man kan lite dela in omdömena man från kunder på några schablonmässig sätt.
De betalar fakturorna
Är den enklast formen av respons man får ifrån kunder. Man utför sitt arbete inom optimering och i en del fall är responsen mycket begränsad beroende på kundens andra prioriteringar. Det flyter på och man får ta lite avstämningar då och då. Men initiativet ligger till det ligger nästan alltid hos mig som optimerare.
De kommer med förslag
Kunder som tar aktiv del i arbetet med sökmotoroptimering. Följer arbetet och kommer med synpunkter på vad som de tycker skall prioriteras mer för stunden. Och då också ger en bra feedback på konvertering.
De vill utöka arbetet
De kunder som inser nyttan och även har sett vad en aktiv sökmotoroptimering kan göra så de vill satsa ännu mer på det hela. Initiativet brukar man dock få ta själv och ge förslag på hur vi skall gå vidare.
Det här är väl enkelt uttryckt de tre sätt man får omdömen av kunder.
Men omdömen kan få ifrån kollegor i branschen om det värmer minst lika bra som när ens kunder ger det.
Speciellt när det är kollegor som Christian Rudolf vars omdöme om mig framgår av bilden nedan. Sådant gläder.
Och vill man anlita honom och hans företag hittar man det här på Topdog. Med tanke på att jag som många andra i branschen har sett vad han kan genom åren. Så kan jag varmt rekommendera honom.