Mycket att det jag och mina kollegor inom optimeringsföretagen sysslar med är att försöka skapa relevanta länkar, och ibland kanske inte fullt så relevanta länkar, till de kunders webbplatser vi arbetar med.
Nu är strategin att arbeta med länkar i samband med sökmotoroptimering endast en del i sökmotoroptimeringen. Betydelsefull del förstås, men först bör man se över själva webbplatsen ifråga om utformning. Sponsrade länkar via exempelvis AdWords är en annan del som kan ge mervärde för en webbplats. Kan man kombinera sökmotoroptimering och exempelvis sponsrade länkar uppnår man i allmänhet ett betydligt bättre resultat.
I samband med en ändring av en kunds verksamhet fick jag tillfälle att studera effekten av borttagande av länkar.
Den effekten belyste jag i ett inlägg på Seo-Forum som finns här Reverserande inlänkning.
Att jag sedan ett antal år tillbaka arbetar med både sökmotoroptimering och internetmarknadsföring i företaget UrbaLill framgår nog.
—
Andra bloggar om: sponsrade länkar, seo, sökmotoroptimering, internetmarknadsföring, AdWords, urbalill, seo-forum,