Sökmotoroptimerare, en yrkesutövning som man förknippar normalt med sökordsoptimering, sökmotoroptimering eller andra liknande ord.
Normal förknippning vill säga, men när folk vill väcka lite uppståndelse så kan lite andra ord användas. Som exempelvis ett steg från maffian som en obalanserad artikel av Unni Drougge skrek ut.
Nu skall man inte ta henne på fullt allvar utan snarare titta lite mer på vad yrket sökmotoroptimerare innebär.
Sökmotoroptimerare som yrke
Yrket är, enkelt beskrivet, ett sätt att se till att webbplatser får besökare som är intresserade av att göra det som organisationen bakom webbplatsen har för avsikt med den.
Det kan vara allt ifrån att köpa en produkt till att ta del av ett politiskt budskap.
Arbetet som sökmotoroptimerare är inte så enkelt som de oinsatta tror. Dvs det är inte bara frågan om att skapa länkar till sidan. Det är förvisso en viktig del men arbetet börjar inte där.
Arbetet kan sägas börja med att ta rätt på vilket mål en webbplats skall ha. Vad vill man åstadkomma, vad vill man att en besökare skall göra, vilken bild av företaget skall förmedlas?
Därefter se över vilka förutsättningar finns, hur är webbplatsen uppbyggd. Svarar den mot målet?
Och då naturligtvis ett antal andra omständigheter att ta rätt på och åtgärda. När det är klart kan man titta lite på det här med att på olika sätt skaffa uppmärksamhet via länkar till en webbplats.
Sedan är en del kritik mot branschen lite väl osaklig förutom Unnis. Att ha synpunkter på att den som har större resurser kan skaffa sig en bättre position i sökmotorerna är att betrakta Internet som en helt fristående del från resten av samhället och näringslivet.
Den som kan använda sina resurser bäst är den som förtjänar att vinna. Om sedan resurser stavas pengar, kunskap, eller smarthet saknar betydelse