Domännamnet är en av många faktorer som har betydelse vid sökmotoroptimering av en webbplats. Den här webbplatsen är delvis ett exempel på detta, en sökning på ordet gester, placerar sidan på 1:a plats av drygt 460.000 sidor. Detta trots att sidan bara varit aktiv sedan slutet av juli i år. Nu är det inte hela sanningen då webbplatsen tidigare haft en annan verksamhet som upphört och namnet avregistrerades under en period före jag köpte det. Så historiken har hjälpt till en hel del.
Ett mer konkret fall är när jag provade för några veckor sedan att aktivera en ny domän som inte varit i bruk förut. Efter någon vecka hade den placerat sig i Google med en sökning på domännamnet, (plats 5). Detta utan att någonting överhuvdtaget gjorts åt själva sidan, dvs ingen, titel ingen beskrivande text eller nyckelord, utan endast en länk från en annan sida räckte.
Avstavar man sedan domännamnet med ett bindestreck så placerar den sig på plats 90 av 1250 andra webbplatser.
Jag skall göra lite förändringar på den och se hur högt upp den kan placera sig, det första som är gjort är nu att jag helt enkelt plocka bort den enda externa länken till sidan för att se effekten av det på sikt.
Har även startat ett liten studie där jag skall visa skillnaden mellan domäner med samma innehåll med med olika domännamn. Ett domännamn med nyckelordet i och en domän utan nyckelordet.
Andra bloggar om: sökmotoroptimering, seo, optimering, sökmotorpositionering
Edit: Inlägget med en del kommentarer finns även på SEO-Forum
Pingback: Gester…med ord » Blog Archive » Sökmotoroptimering och domännamnets betydelse, del 2